lauantai 29. huhtikuuta 2023

Kesäkalastuskausi 2023

Kirjolohta, lohta, kuhaa, haukea

31.8.2023 Päivitys

Kolme kuukautta on mennyt, kun uudestaan tullaan tänne kesäkalastukseen. Sillä kuukauden päästä lähdetään testireissulle Lokinlammelle ja johan tuli napakoita lippoja kirjolohelle.
Rane -lipat löytyy instagramista ja facebookista, mikäli tahtoo saada kalapakkiinsa näpsäköitä vieheitä. Katsotaan sitten lokakuun alussa Lokinlammella, kuinka ahneesti Rane -lippa katoaa kirjolohen suuhun. Mikäli vähänkin asiasta jotain tiedän, niin vahva usko on, että katoaa kyllä.
Pienin Rane -lippa painaa 4 g ja sitten Rane Gnome Spintail 9 g sekä Rane JHM lippa 8 g. Sitä saa tilauksesta myös 11 ja 13 grammaisena. Parhaiten tilaus onnistuu ranelippa@gmail.com

31.5.2023 Päivitys

Kesäkausi avattiin Rautu-Reiskan kanssa virallisesti Iso Ahvenjärvellä Pyhännällä. Kiitos jälleen majoituksen järjestämisestä Risto Korsulaiselle.
Vein oman lohiveneen järvelle ja Reken kanssa lähdettiin soutelemaan ja perään laitettiin HTG ja Beggar vaaput.
Järvellä tuuleskeli melkoisesti ja vain mökkirannassa oli pieni tyyni alue.
Hieman joutui etsimään oikeaa väriä, kunnes vapa taipui ensimmäisen kerran. Löysimme kirjolohiparven mökin lähistöltä ja pari tuntia oli todella kovaa pauketta vavoissa. Kolme kirjolohta saimme veneeseen asti ja noin 10 kalaa pääsi hypyssä irti.

Kala oli varsin pientä, pienimmät tuskin 500 g ja suurinkin juuri hätäisesti kilon jaksoi ylittää.
Mutta kiintiöön se menee pienempikin kirjolohi ja kun ilta alkoi kylmetä melkoisesti, lähdimme kuumaan saunaan. Jovain poijjaat ja tytöt, se oli kyllä vanhoille kylmettyneille luille enemmän kuin satajänistä.
Saunan jälkeen mökin kamiinan hiilloksella käristeltiin vähän grillimakkaraa ja sitten pääsikin ansaituille unille uusitun kämpän sänkyihin.
Seuraavana aamuna pääsimme varsin tyynelle järvelle soutamaan, mutta kalat olivat laittaneet suunsa kiinni. Soudimme ainakin 6 tuntia ja kaksi rekisteröityä tärppiä ainoastaan saatiin. Vaikka kalaahan järvessä kyllä oli.
Kuitenkin Iso Ahvenjärvi oli miellyttävä kokemus, varsinkin kun yksin saimme sestoa järvellä ja nauttia käkien kukkumisennätyksistä. Ikävuosia tuli parisataa ainakin lisää.
Kun pääsimme Kiuruvedelle, niin seuraavana päivänä kävimme soutelemassa talomme lähellä olevalla Niemisjärvellä. Vesistö sijaitsee liian lähellä, sillä kymmenen vuotta on lähes rannalla asuttu ja nyt ensimmäistä kertaa kävimme kalassa tuossa järvellä.
Ehdin soutaa 10 minuuttia kun kuha tarttui vaappuun kiinni. Mittakala pääsi ruokapöytään ja lisäksi saimme 700 g ahvenen ja kolme pientä haukea. Kylmä luoteistuuli piti kalansuun kiinni, mutta jotain kuitenkin tuli Niemisjärveltäkin saaliiksi.
Näin sitä kausi aloitettiin ja kun tuohon keikkaan lisättiin vielä asuntovaunun vienti kesäpaikkaan Pelloon, River Camp Pellon tontille, niin nyt vain odotellaan lohikauden alkua.
Siitä uudessa osiossa heti lauantaista 3.6 alkaen, jolloin ensimmäinen soutukeikka on edessä.

Olen edellisen kuhan saanut soutamalla joskus 1990 -luvulla ja taas tuli

Alamökin sisusta uudistui ja tilaa tuli huomattavasti lisää

Mökinranta tyyntyi illaksi, mutta kalojensuut sulketuivat

Rautu-Reiska kesäkauden aloituksessa Iso Ahvenjärvellä valmistautumassa kalastukseen

River Camp Pello on vielä tyhjä, mutta kesällä vaunukenttä täyttyy matkailijoista jälleen

29.4.2023 Päivitys

Pilkkikausi on ohi ja kalaakin tuli. Nyt kuitenkin keskitytään kesäkauteen, kun niin monta kertaa näihin aikoihin on tehty. Oikeastaan kohta 60 vuotta on kesäkalastus ollut näihin aikoihin tapetilla.
Muistelen, että vanhempien kanssa jo neljän vanhana pääsin mato-ongelle ja siitä lähtien joka vuosi on kalastusta päästy harrastamaan.
Tämä kesä voi olla hieman erilaisempi, kuin mitä, sanotaanko noin 20 aikaisempaa kesää.
Kausi aloitetaan kirjolohen kalastuksella ja sitten siirrytään jalompaan loheen. Mutta nyt tosiaan en koko kesää käytä aikaa lohijoella, sillä heinäkuuksi palaan Savonmaille ja kokeilen kalastella kuhaa. Siinä samassa tehdään metsänhoitotöitä ja valmistellaan taloa talven varalle lepäämään. Sillä lokakuussa siirryn ensimmäistä kertaa talveksi lämpöön.
Elokuussa toki soudellaan lohijoella, mutta toinen rakas harrastus, metsästys, on laitettu nyt hyllylle. Aseet on myyty ja kaikki metsästykseen liittyvä jätetty.
Tulihan sitä metsästettyä sellaiset 50 vuotta ilman katkoksia, joten jospa se omalla kohdalla riittää.
Mutta jos tahdotte, niin pysykää näillä sivuilla, kalastuksesta kyllä riittää kirjoitettavaa ja sitähän tehdään. Talvella lämpimässä aloitan seuraavan, kuudennentoista kirjan, kirjoittamisen. Aihe on vielä auki, mutta kalastuksesta se tulee kertomaan.
Tiukkoja siimoja minulle ja teille kaikille lukijoille. Kalavesillä nähdään ja nostellaan kättä lippaan.