keskiviikko 2. maaliskuuta 2022

Kalastusmaaliskuu 2022

Haukia riesana ja muutakin kalaa

26.3.2022 Päivitys

Myrsky lauloi kattopelleissä, mutta hurja kaksikko, eli Kala-Harri ja Lohi-Anja hyppäsivät rattaille ja suuntasivat matkansa Iisalmeen. Kirjolohet mielessä, vaikka lunta tuli tupaan vaakatasossa.
Kun pääsimme kalapaikalle Iisalmeen, olihan siellä muita hulluja melkoinen määrä, joten eihän se koiranilma (johon meidän koira ei ainakaan tahdo) estä kirjolohikiimassa kiemurtelevia pilkkijöitä.
Siispä jäälle ja Lohi-Anja näytti jälleen osaamista kun Norolan valopilkkiin iski 1,3 kg kirjolohi. Kerrankin pysyi kala kiinni ja pää oli avattu. Norolan valopilkki
Itsellä keikkui siimanpäässä tutusti MALeech ja sain sitä uittaa peräti puolitoista tuntia, kun ensimmäisen kerran vapa taipui. Se kala ei pysynyt kiinni ja sitten Lohi-Anja tartutti valopilkkiin toisen kalan. Sekin irtosi ja meni vartti ilman tapahtumia.
Uitin liitsiä parhaalla mahdollisella tavalla ja vapa taipui! Sain uitettua kalan avantoon ja näin täyttyi kiintiö ja pääsimme nauttimaan Pitseria Iisalmen maistuvat pitsat.
Menkää ihmiset kirrepilkille Iisalmeen.
jk. kävin viikolla Raippaluodossa ahvenpilkillä, siitä voi lukea täältä paremmin Kalastuslehti

19.3.2022 Päivitys

Aamulla ennen sianpierasua läksimme vaimon kanssa Juntille. Hieman piti etsiä, mutta löytyi jo ottavaa ahventa. Ja tasuriin hakkasi, joskin vielä oli osittain sellaista repimistä vain. Mutta muutama syöntipyrähdys oli.
Läksimme makkaranpaiston jälkeen pois, sillä melkoisen kova myrskytuuli meinasi viedä tavarat mukanaan. Ja mikä parasta, karvapyrstöön eli SuperÄssään alkoi purra.
Mutta virkistyy otti ja vielä sen kiloisen tuolta kepitän.
Tämmöistä tänään.

16.3.2022 Päivitys

Kävimme frouvan, ilmeisesti oman, kanssa Juntinselällä ahvenia etsimässä. Oli upea keli kerrassaan. Ja joitain kalojakin löytyi, nyt talven ahvenennätys kirjataan jo 540 grammaan. Vielä on matkaa siihen tavoitteeseen, eli kilo rikki jälleen.
Ei mikään huippusyönti, mutta ensimmäiset kalat sain jigillä pilkkimällä. Johtunee varmaan siitä, että ensimmäistä kertaa jigillä pilkin. Mutta en viimeistä.
Tästä on hyvä jatkaa, kyllä se ahven nousee Juntinselälle tänäkin keväänä. Vaikka alku on ollut nihkeää, varmasti vielä rysähtää kunnolla.
Viikonloppuna kun näyttää keliä riittävän, niin seuraavan kerran. Välissä pitää pari päivää taas oppilaita kiusata. Mutta sehän on vain kivaa.
Tämmöinen mikrojgi tuntui maistuvan

Tuttu Jouni Väänäsen ysisenttinen tasuri löytyi 540 g ahvenen suusta

14.3.2022 Päivitys

Rankan siikaviikon jälkeen, Kalastuslehti, kävimme vaimon kanssa Pyhäjärven Juntinselällä. Etsimässä isoja ahvenia.
Mutta surkeaa oli syönti. Kiersimme ns. varmat paikat ja kyllähän oli tärpit harvassa. Joko kalaa ei ollut vielä tai sitten ahven ei vaan syönyt.
Yksi selitys voi olla, että jäällä on paksulti vielä lunta.
Muutaman tunnin kiertelimme paikkoja, mutta lopulta uskoimme, että iso ahven loistaa poissaolollaan. Mutta saipahan aurinkoa ja kokemusta, että antaa lumien sulaa jäältä ja sitten uudestaan.

Kiiski 2 g

Ahven 300 g

7.3.2022 Päivitys

Eilen tuli käytyä Lumijoen Varjakassa. Päivä alkoi herätyksellä klo 4.00. Kamppeet kasaan ja tapaamispaikalle. Siellä läksi bemun perään kelkkakärri ja autoon kaksi muuta pilkkimiestä. Kolme pilkkiahkiota ja pilkkireput, puusäkki, äijien kaikuluotaimet, akkukairat ja eväät soviteltiin auton sisään. Hyvin mahtui.
Ennen Kärsämäkeä meinasi näätä juosta auton alle! Eka kertaa kun maantiellä näen näädän juoksevan tien yli. Ei mikään yleinen näky, vaikka yli 2 miljoonaa kilometriä olen autonratissa napottanut. Sain jarrutettua, meillä kun ei ajeta tarkoituksella minkään eläimen yli. No erään "eläimen" yli voisi ajaa, siitähän saisi miljoona euroa. Niitä eläimiä tosin elää vain yksi ja sekin nyt kaukana sikäläisessä pottaattikellarissa jemmassa.
No rannassa otettiin peräkärri pois perästä ja autolla jäälle. Lunta oli reippaasti jäällä ja se oli tamppautunut satojen kelkkojen alla kivikovaksi. Reilu paritonnia autoterästä meni jotenkin hangenläpi hieman myllystä ohi, mutta siellä lumikerros jäällä alkoi olla enemmän kuin auton maavara, joten jätimme auton jäälle ja jatkoimme pilkkipaikoille kelkkakyydillä. Kätevää eikö vain.
Kokeilimme parista kohdasta ja ripotellen kaloja nousi jäälle. Vaisua oli syönti tai emme löytäneet kunnon ottipaikkaa. Mutta näkyi muutkin kalastajat vaihtelevan paikkoja melkoisen taajaan. Ehkä tilanne heilläkin oli samanlainen.
Mutta se mikä kaloissa menetettiin, saatiin moninverroin takaisin kauniissa säässä. Aurinko lämmitti upeasti ja lämmin oli.
Kun lähdettiin autolle, niin 500 metriä ennen autoa kelkka sanoi työsopimuksen irti. Vedot katosivat tyystin.
Niinpä sitten vedimme pilkkiteltan ja kolme ahkiota autolle. Tuli mieleen vanha vitsi, jonka tässä teille kerron. Lapinmieheltä kysyttiin kelkkojen luotettavuudesta ja kysyttiin, "kuinka monta kertaa Lynx on teidät jättänyt tunturiin". Vastaus oli varsin kuvaava. "Ei ole lynkshi jättänyt minua kertaakaan tunthuriin. Mutta minä olen lynkshin jättänyt montha kerthaa, kjäh kjäh kjäh".
Joo, sinne jäi lynksi jäälle ja me porautimme lumi lentäen bemulla rantaan.
Sitten saimmekin apua tutulta taholta. Tunnettu pilkkimies Tapani Blomberg tuli isolla työkelkalla apuun ja äijät kävivät hakemassa vetämällä lynksin rantaan ja siitä kärriin.
Tulihan siinä päivätyö tehtyä kaikkiaan ja Nakkulassa grillillä maistui makkaraperunat aivan jumalaisilta.
Kotona olin siinä klo 20 maissa.

5.3.2022 Päivitys

Käytiin Iisalmen satamassa kirjolohia katsomassa. Tai yrittämässä sitä katsomista ja nähtiinkin.
Vaimo jälleen karkuutti Norolan valopilkistä kaksi kalaa heti aamusta. Neljä kertaa sillä onkinut ja neljä kirjolohta karannut. Ei ole pilkin huonoutta, vaan sanotaan näin hienosti, että vielä viereen pääsee, huonoa tuuria. Itse kyllä sanoi suoraan, että taas yllätti niinkö lumi etelänautoilijat. Nekin yllättyvät monta kertaa talven aikana.
Itse uittelin etupäässä mutuliitsejä ja jovain se ruokakala, joka tällä hetkellä köllöttelee jo navan korkeudella, sisäpuolella nahkaa, iski kiinni.

Aika nihkeää oli otti pitkään jatkuneen korkeapaineen vuoksi. Mutta kunhan ilmanala muuttuu, satamassa on niin paljon kalaa, että rupee vavat rytkymään.
Mutta hieno ilma ja ympärillä mukavaa seuraa, niin ei ne kalatkaan ole tärkeitä. Ja ne grillimakkarat, jotka Tuija ja kumppanit olivat hauduttaneet upean kypsiksi, lue polttavan kuumiksi, nehän kruunaavat ulkoilupäivän. Näihin tunnelmiin, nähdään taas jossain vaiheessa satamassa.
Kuvat Samsung Galaxy 22 Ultra kännykkä.
jk. tänä keväänä tulee satamaan vielä yksi iso istutus. Veikkaan että altaassa sitten ui ennätysmäärä kirjolohta. Kannattaa facessa seurata Iisalmen Pilkkijät -sivua. Siellä on tiedotteita istutuksista ja ongintasäännöt.

2.3.2022 Päivitys

Pyhäjärven Juntinselällä on kovasti haukia ja vähemmän kovasti muuta kalaa. Tänään nätissä auringonpaisteessa istuttiin täysi työpäivä, eli 8 tuntia.
Saldona omalla kohdalla hauki 2,2 kg ja viisi ahventa. Vaikka tuli ns. varmat paikat kierrettyä, mutta ahven ei ollut purullaan. Kolmas päivä peräkkäin samanlaista aurinkoa, niin ehkä masut oli tankattu täyteen pikkukalalla ja tarjouksemme eivät kiinnostaneet.
No jospa viikonloppuna Lumijoen Varjakassa alkaa tasuri mahtiahvenet nakertaa. Katsotaan nyt.
Tästä alkaa pilkkimaaliskuu ja jäällä istutaan uutterasti.
Tämä Jouni Väänäsen ysisenttinen tasuri on ahventen ja haukien suosiossa.