tiistai 20. elokuuta 2024

Syksy 2024

 Punttisalia, matkailua ja kalastusta

29.8.2024 Päivitys

Ensin salilla, sitten käytiin kuhaa soutamassa ja sitten vielä lepikkosaunassa kunnon kylyt. Saatiin muuten kuhakin ja yksi hauki saatiin rimpuiltu koukuista irti. Muutama kuhatärppi vielä lisäksi. Jospa se otti virkistyy ensi viikolla. 
Eipä kummempia, jatketaan.
Ei purrut jigiin



28.8.2024 Päivitys

Kolme jokea laitettu kansiin. Eli uuden kirjan kirjoittamiseen löysin hieman kipinää. Koko päivä siis päätteen ääressä. 
Ei salia tänään. Meipi tumoro. Kun kaivelin netinsyövereitä, löysin myös vanhoja uutisia käymistäni kalareissuista. Oi niitä aikoja ja tapoja. Ei nykyisin jaksaisi sitä rallia enää. Mutta muistoja niistä jäi ja ehkä pystyn tuottamaan luettavaan muotoon noita jokiseikkailuita. 
En lupaa, milloin kirja on kustantajalla. Saattaa olla tämän vuoden puolella tai sitten keväällä. Mutta on kuitenkin, on sitä sen verran paljon jo naputeltu. 
Sunnuntaina käydään raakkupitsalla, näin olen miettinyt. Otethan kuva siitä aivan varmasti. Raakkumisiin. 

27.8.2024 Päivitys

Tuulee edelleen, ei siis kuhastusta. Ehkä torstaina tulee tyyntä ja pääsisi "vuokrakuhat" onkimaan. Viemme auton ja veneen kaverin navettaan ja latoon talvisäilytykseen. Vuokrana on pidetty kuhaa ja ahventa. Ahventa tulee sitten kevättalvella Suomeen palattua kyllä maksuksi. 
Etsin inspiraatiota uutta kirjaa varten. Muutaman kymmenen sivua olen sitä kirjoittanut. Uskon että siitä tulee yksi suosituimmista. Suosituin lainausten tilastoissa on edelleen Rocky -elämäni hirvikoirana. Sitten Renttu ja reppumies sekä nämä uusimmat lohikirjat. Mikäli olette lukuihmisiä, niin kirjastoista kautta maan niitä voi käydä lainaamassa. Hömppäähän se on, mutta eihän elämän tarvitse olla tiptop. 
Nyt en kirjoita sanaakaan raakuista. Volina vain tiivistyy sillä sektorilla. Nyt voisi myydä Raakkupitsa hyvin. Itse meinasin käydä tässä joku päivä syömässä Raakkupitsan. Yleensäkin olen simpakoita ottanut pitsaan, nyt pitää pyytää ihan tuplana. 
Nesteytys on tehty, joten kohta voi lähteä salille. Kivaa päivää kaikille. 

26.8.2024 Päivitys

Kyllä sai taas hyvät naurut noita raakkujuttuja lukiessa. Kunpa sama tarmo laitettaisiin vanhusten hyvinvointiin. 
Huonot ovat eväät raakuilla, kun elävät 200 vuotiaiksi ja silti ovat ns. heikossa hapessa. Pitääkö maamme vanhusten elää 200 vuotiaiksi, ennen kuin heidän hyvinvointia ajatellaan. Me kuollaan ilmeisesti liian nuorina. 
Kohta salille ja edelleen korostan, ilman anaboleja ja muita kiellettyjä aineita. Ilmeisesti epäilijät ovat niitä sohvaperunoita, jotka eivät tajua, että ihminen voi olla keholtaan tikissä ilman kiellettyjä aineita. Eipä siellä sohvanperukoilta ole yleensäkään mitään viisasta kommenttia tullut. Raakkukaa nyt kun vielä voitte. 
Kovia tuulia oli viikonloppuna, eipä kiinnostanut lähteä vesille. Sen verran olin noheva, että ensi kesää ajatellen tein uuden veneranturin. On se soma kiskaista vene tuohon sitten. 

24.8.2024 Päivitys

Punttisalia on taas kansoitettu ja videolla uusia liikkeitä. Maveakin tuli tehtyä uudella ohjelmalla. Treenin lopuksi kuvasin sitten nämä pari uutta videoo. Voi käydä katsomassa, ei oo pakko hei.
Minultahan on valmistumassa uusi kirja, Jokikalastajan elämysmatkoja -työnimellä. Näin sadepäivänä voisi taas jatkaa naputtelua. Kirja kertoo 20 eri joesta ympäri maailmaa, joilla olen saanut käydä kalassa. Viimeistään kevättalvella kirja tulee myyntiin tai ehkä aiemmin, mikäli inspiraatio iskee kirjailijaa vahvalla kädellä. Katsotaan. 
Face on täynnä raakkujia nyt. Elämääkin kovempaa settiä tulee, kun raakkuja on kuollut. Mitä vanhuksista ja sairaista, mutta kun raakkuja menee. Että näin Suomessa. 

23.8.2024 Päivitys

Eilen illalla sain muutamia valokuvia autosta. Sitä oli myllytetty 5 tuntia ja ulkonäkö kirkastunut melkoisesti. Tänään menee kestopinnoite päälle. Innolla odotan lopputulosta. Kelpaa kiiltävänä viedä kaverin navettaan talveksi seisomaan. Maaliskuussa otetaan sitten "uutukainen" ajoon. 
Sain hyvän treeniohjeen mavea ajatellen ja kohta lähden ensimmäistä osa-aluetta kokeilemaan. 
Puunaus täältä löytyy lisätietoja tuosta käsittelystä sekä muistakin palveluista. 
Tässä myllytyksen aikana otettu kuva autosta

Tässä lopputulos. Melkoisen komea, vaikka itse sanonkin. Ja onhan tuo melkoinen ohjus. 366 hp, 720 Nm vääntöä. Huippunopeus 255 km/h ja kiihtyvyys 0-100 km/h 6,4 sek. Mitattuja arvoja nääs.

22.8.2024 Päivitys

Oli se vaan mahtava kylpeä "lepikkosaunassa" eli mökillä kotopuolessa. Tänään viedäänkin bemari Iisalmeen ja siellä sille tekee ammattimies taikoja. Protector keraaminen pintakäsittely sujahtaa auton päälle, joten katsotaan kuinka sen jälkeen auto kiiltää. 
Iltapäivällä Rautu-Reiska hyppää junaan Iisalmessa ja seuraavan kerran varmaan nähdäänkin Pattayalla helmikuussa. 
Tänään on ohjelmassa myös punttisalia. Innostuin mavesta pitkästä aikaa Pellossa ja ehdin tehdä 3 treeniä. Kovin pienillä painoilla, maksimissaan 140 kilolla. Polvet on vihoitelleet alkukesästä paljonkin, mutta nyt nämä treenit olen saanut tehtyä ilman kipuja. 
Näin nyt täällä Savossa. jk klo 11.17. Kävinpäs jo aamusalilla. 155 kg mavessa kerran ja 145 kg kahdesti. Hitaasti kohti 200 kiloa. Ja mikä mukavinta, polvet kestävät. Tästä on hyvä jatkaa. 


Tässä vielä ilman käsittelyä

21.8.2024 Päivitys

Täällä ei ole mitään vollotettavaa. Luulisin niin. Tosin mtpotilaat ehkä löytävät näistäkin jotain, mikä on aivan väärin tehty. 
Tosin kalastus Suomessa jää vähälle. Ehkä kuhaa vähän kalastetaan, mutta kuukaudessa ei ihmeitä ehdi. Syyskuun lopulla siirrän itseni 5 kuukaudeksi taas Thaimaahan. Siellä kyllä kalastetaan melkoisen paljonkin. 
Punttisalilla otetaan vielä tiukka setti, että ilkiää rannalla tepastella ilman paitaakin. Minä kun en rasvasta tykkää, en edes aurinkorasvasta. 
Voitte toki seurata täällä tai TikTokissa TikTok



keskiviikko 31. heinäkuuta 2024

Lohielokuu 2024

 Lohtako, ihan kohtako?

20.8.2024 Päivitys

Taas lässyttäjä Harrastaja aukoo päätään. Outoa stalkata ja mielipahoittaa mielensä. Suosittelen hankkimaan vahvempia lääkkeitä. Ja mitä tulee tuohon taimeneen, niin kala oli kiertänyt siiman kolme kertaa kiduksiensa ympäri ja kun saimme tuulessa kalan rantaan, niin se tulikin jo maha ylöspäin. Ja mitä taas tulee kalan tunnistamiseen, taidan tuntea kalalajit kautta maailman paremmin kuin mtpotilas Harrastaja. 
Joka vuosi olen noita joutunut vapauttamaan ja muutama on jäänyt kellumaan hengettömänä jokeen. Kun pihdeillä joutuu irrottamaan koukut joskus syvältäkin (taimenet ottavat ahneesti, kun ovat ns. syövää kalaa) kurkusta. 
Saattaa selvitä, mutta saattaa olla että ei. Kuvanotossa ei mene kymmentä sekuntia pitempään ja kalaa ei tarvita pyöritellä hiekassa. Taimen on vapautettava elävänä tai kuolleena. Se on vain sääli, sillä tänäkin kesänä taimenia kävi veneessä tai rannalla omalla kohdalla enemmän kuin lohia. 
Mutta nyt on kalastukset joella loppuneet, joten potilas Harrastaja pääsee suoli24 palstalle volisemaan. Seuraavat päivitykset tulevat olemaan normaalia elämää, joten täällä ei ole mitään katseltavaa mt potilaille. Kiitos kesästä, ei taaskaan jääty ilman lohta. 10 lohivääntöä, joista 4 kalaa veneeseen. Aika yllättävän paljon oli siis irronneita. Ehkä se oli kesän trendi. 
Normaaleille kivaa syksyä ja talvea. Koettakaa pärjätä talven yli, meikä ainakin tarkenee taas kerran. 
Näihin näkymiin

19.8.2024 Päivitys

Ei vaan pysy. Viikon soutu ja 4 kertaa vapa vääntyi lohen painosta ja 4 kertaa söimme tärppikeittoa. Eilen viimeisin Kullekorvassa Puijarissa. 
No jospa tänään tarttuu jo kiinni. Facessa volisijat itkevät edelleen mustista lohista, vaikka en eläissäni ole yhtään mustaa lohta nähnyt, saatikka saanut. Nytkin Pepefesteillä oli kirkkaita lohia saaliina useita ja samoin muutenkin on saatu todella napakoita kaloja, jotka eivät edes huonoilla silmillä näytä mustilta. Mutta kohta loppuu lohestus taas, joten pitkän kaamoksen aikana nämä volisijat saavat korjata mielenterveyttään, että taas ensi kesänä jaksavat jatkaa samaa volinaa. Yllättävää ei ole se, että määrätyt volisijat ovat niitä, jotka eivät itse ole lohta taaskaan saaneet. Joten jätän tämän tähän. 
Illalla vielä ja kerran huomenna aamulla yritetään ja sitten leiri puretaan. Pääsee pakkaamaan matkalaukkua ja lento lämpimään talveksi. Ei ole kaamosta siellä.
jk. edelleen tälle Harrastajalle. älä lue kun menetät mielenterveytesi. Ja turhaan koetat kommentoida, niitä ei julkaista. Minä kirjoitan täällä faktoja ja tiedän että ne satuttavat vähä-älyisiä ja muuten henkisesti vajaita. 
jk. 3 minuuttia ehdittiin illalla soutaa, kun kolmatta vapaa Reiska oli laskemassa ja kala tempaisi vaapun suuhunsa. No hetken ilo vaihtui hieman toisenlaisiin tunnelmiin, kun kala paljastui yli 5 kg taimeneksi. 77 cm pitkä. 
Muuta ei illalla tapahtunutkaan. 
Tiedä sitten selviääkö?



Osaa se tuo iso taimen hypätä melkoisen korkealle. 
Lohikala ilmassa tässä komiaa molskahdusta. 

17.8.2024 Päivitys

Soutupepefestit ovat alkaneet kovassa räiskeessä. Kalojen suhteen nimittäin. 5 kalaa tällä hetkellä klo 9.04 käynyt puntarilla. 
Kelikin suosii, on tyyni ja aurinkokin lämmittää. 

Soutupepefestit 2024 Tulokset

1. Kaisa Ruotsalainen 12,340 kg
2. Anne Savukoski 7,8 kg
3. Jarno Piippolainen 7,17 kg
4. Arttu Vähänen 7,14 kg
5. Veli-Pekka Tyni 7,0 kg
6. Pekka Ahola 6,09 kg 
7. Risto Kuivaniemi  5,85 kg
8. Sari Huovinen 5,3 kg
9. Ville Heinonen 2,7 kg
10. Mika Varjo 1,84 kg. 
Osallistujia 35 kaikkiaan. 
Kaisa voittokalan kanssa
Kisan kakkoskala vasemmalla ja kolmoskala oikealla.
Sitten me jaettiin palkintoja




15.8.2024 Päivitys

Kävimme aamusoudulla. Melkoinen alatuuli oli, joten eipä tarvinnut paljon airoja heilutella. Ekalla laskulla kuitenkin kojamo kävi vaapun kimppuun. Kolmesti vapa vääntyi ja kala ui samalla myös venettä kohti. Viimeinen vääntö ja sitten irti. Voi pahus, kun sen kerran huolii vaapun suuhunsa, niin ei tartu kiinni kunnolla. Tyypillinen kojamon otti, ottaa vaan vaapun leukojensa väliin ja kuljettaa sitä palan matkaa ja pthyi, sylkee pois. Usein sain saman kokea Tenollakin. 
No mustaoranssi Puijari sai tuon kokea ja jospa se viimeistään Soutupepefesteillä annetaan meille. 
Pekka ja Leena läksivät meidän jälkeen yrittämään ja niinhän sieltä kojamo napsahti



14.8.2024 Päivitys

Illalla oli komia keli. Siihen se sitten loppuikin. Ja aamulla karmea sumu ja lähtö viivästyi pitkälle. Mutta aivan sama, joki tuntuu unohtaneen meidän vaaput. Vielä on kuitenkin kesää jäljellä, joten tänään päivällä salilla mavea ja sitten saunaan. Illalla käymme katsomassa jälleen auringonlaskua. Meneehän se aika näinkin. 
Sai rauhassa katsella auringonlaskua. Perseitä ei nähty

13.8.2024 Päivitys

Eilen illalla ehdimme Rautu-Reiskan kanssa soutaa noin 10 minuuttia, kun vasen laitavapa vääntyili ankarasti. Mutta samassa lohi meni puis. Sitten loppuilta olikin ahventen irrottelua. 
Kelihän oli hieno. Täysin tyyni ja auringonlasku hieno. 
Tänä aamuna pientä sumua ja täysin tyyntä. Mutta ei kalaa liikkeellä, ei niin yhtään mitään. 
Päivällä kävin vielä saksanvieraan Reinhardin kanssa Kullekorvan soutamassa ja näimme kojamon pinnassa. Se ehkä ärsyyntyi hieman vaapuista, sillä toisenkin kerran kävi elvistelemässä. Mutta ei jaksanut vielä purra luree. 
Ehkä illalla saattaa purra tai sitten ei. Lämmintä se on pitänyt kuitenkin. 

12.8.2024 Päivitys

Eilen näkyi joella varsin kivasti jo pintakäyntejä. Vaikka omassa veneessä meillä Reiskan kanssa jäätiin isoon ahveneen ja koukun irrottamiseen vapamiehen kämmenestä. Se muuten lähtee syvälläkin ollut koukku, kun järeällä pihdillä kiskaisee. 
Mutta tulihan sieltä tuloksia, kun lohikunkku Topi nappasi tietopaikasta komian lohen. 
Topi ja 11,76 kg. Tämän sulhanen nähtiin aiemmin päivällä käyvän komeasti möyrähtämässä pinnassa. 

11.8.2024 Päivitys

Rautu-Reiska laskeutuu Pelloon tunnin päästä. Saas nähdä, jaksaako mestari lähteä heti joelle, vai vaatiiko 12 tunnin yöjunamatka kauneusunet. 
Eilen tosiaan oli karmea keli. Naapurit tuossa kuitenkin useamman tunnin kävivät soutamassa. Oli kuulemma melkoisen rankka reissu. 
Nyt on tuuli tasoittunut ja vähän vettä nakkelee silloin tällöin. Pieni sade ei haittaa, tuuli se on pahinta. 
Mutta katsotaan tilanne, miten tämä päivä etenee. jk. facessa on kyllä vollottajia asiasta kuin asiasta. Te kuitenkin seuraatte tätäkin, joten sanon vain; älkää lukeko kirjoituksiani kun kerran pahamieli pahoittuu. Säästätte omia verisuonianne sekä minun aikaa, kun pitää olla estelemässä volisijoita. Kiitos taas. 

10.8.2024 Päivitys

Kyyhkyjahti on alkanut. Oma metsästysura alkoi tasan 50 vuotta sitten juurikin kyyhkyjahdilla ja muistan, että sain ammuttua yhden kyyhkyn FN puoliautomaattihaulikollani, jonka isäni oli ostanut 15 vee synttärilahjaksi. 
No jahtikuviot on ohi, ei enää lähdetä metsästämään, vaan mietitään lohikuvioita. Mutta kun vaunun kattoon iski karmealla jytkeellä vedenpisaroita, niin käänsin ansiokkaasti kylkeä sängyssä ja nautin lämpimästä sängystä. 
Tänään ilmeisesti tulee kalsaripäivä, sillä vettä tulee ankarasti ja tuulee. Ei näin vanaha jaksa tuollaiseen ilmaan lähteä. 
Yöllä joku kalastajaporukka oli tästä kämppärin kohdalta nostanut lohen veneeseen. Onnittelut vaan kalasta, kuka sitten oletkin. Olihan ilta ja yö varsin upea pilvisyydessään pitkän aurinkoisen aikajakson jälkeen soudella. Ja nytkin varmasti saattaisi lohi purra luree, joten jos joku ei ole sokerista, niin ongelle vaan. 
Rautu-Reiska hyppää yöjunaan Turusta tänään, joten aamulla ollaan reippaina Pellon asemalla vastassa ja ehkäpä päästään jo sestomaan joelle. Toivottavasti tulee hyvä viikko. Tässä vielä maistiaisia meidän lohihommista Väylällä. Lohielokuva

9.8.2024 Päivitys

Isoja ahvenia vaan pukkaa. Mutta nyt on useampia asentokaloja näkynyt pinnassa. Eivät tosin pure luree, vielä ainakaan. Mutta onhan tässä vielä viikko aikaa kalastaa se isoherra. 
Eikä myydä venettä vaikka ei tulisikaan. Vesi on sormituntumalla suhteellisen viileää. Pienessä laskussa toki on, sillä ei ole sateita ollut eikä liene tulossakaan. 
Näillä joudutaan menemään, onneksi kohta kausi on ohi ja pääsee pakkaamaan laukkua talvea varten. Lämpö kutsuu. 

8.8.2024 Päivitys

Olipa kova sumu, kun ilma oli vain 7 asteista ja vesi kuitenkin sellaiset 18 astetta. Pari lohihavaintoa pintakäynnin suhteen ja pari ahventa räpisteli vaapussa. 
Ohutta liehuheinää valuu alavirtaan ja niitä pitää poistella tietyin välein. 
Vesi laskee hissukseen, mutta vielä on vettä ajella koneella hyvin. 
Komeita ahvenia tulee

7.8.2024 Päivitys

Kaunis ilma jatkuu ja suvannot huokuvat autiuttaa. Soutajista ainakin. Yksi saimme tänäkin aamuna taas soudella.
Nyt sentään kojamo kävi kuittaamassa vaaput, kun olimme herran makuuhuoneen ohittaneet. Joten ainakin yksi kala on eräässä tietopaikassa. Tuttu kohta aiemmilta vuosilta kylläkin. 
Kullekorvakin kokeiltiin ja ahven siellä siimanpäässä lopulta räpisteli. 
Vesi on viileää, tarkkaa lukua en voi kertoa. Lämpömittarimme alkoi elää omaa elämää. Virallisesti se on jotain 17 asteen luokkaa ja sormenpäätesteri vahvistaa tämän. Uimaan en lähtisi kyllä, on se niin viileää jo. 
Ei tässä muuta, huomenna aamulla seuraava yritys. jk. soutu on hyvää palauttavaa, sillä eilen vetäisin reilun tunnin treenin salilla ja kun rauta tuntui köykäiseltä, niin innostuin ehkä vähän liikaa. No tänään palautellaan, ei siis salia.


6.8.2024 Päivitys

Kävimme onkimassa helkkarin mustan lohen. Niinhän ne aasintuntijat volisevat. Tähän aikaan saa vain mustia lohia. Ja mikä parasta, punamustalla vaapulla vielä. Mustat lohet siis tykkäävät punamustasta.
Nätti aamu oli erittäin kylmän yön (9 astetta) jälkeen. Tyyni keli. 
Voisitko Harrastaja jättää seuraamatta tätä sivustoa. Vai oletko masokisti, joka tulee kasvattamaa kyrpää omaan ohtaansa ja sitten tulee pahamieli. Kommenttejasi ei koskaan julkaista täällä, joten turhaan yrität kommentoida. Jos sinulla on asiaa, tule suoraan tänne vaunulle kertomaan juttujasi. 
Musta lohi
Punamusta vaappu (Muuras)
Ja kaunis aamu
3 minkkiä oli lähtenyt aamu-uinnille

5.8.2024 Päivitys

Uusi, toiseksi viimeinen lohiviikko omalla kohdalla alkaa. Aurinkoisena ja lämpimänä tämä päivä ainakin. 
Eräs Harrastaja jaksaa vängätä, vaikka hänen kommentit kadotan bittitaivaaseen. Sillä sen verran väärää informaatiota hän koettaa tuputtaa. Emme täällä julkaise vääriä tietoja. 
Lohet eivät ole mustia tällä hetkellä ja niiden liha on erittäin kiinteää ja hyvänmakuista. Lohet eivät myöskään vielä valmistaudu kutuun, sillä merestä tulee koko ajan uutta kalaa jokeen. Lohi kutee joessa loka-marraskuussa ja nyt on elokuun alku. No tämän tietävät normaalit ihmiset kylläkin. 
Joten kannattaa käydä joella soutamassa, ehkä sieltä kalan, hyvälihaisen saa. Alkukauden nousijat ovat toki väriä ottaneet, mutta mustia ne eivät ole. Tai pitää olla värisokea. 
Tänään teen poikkitieteellisen kokeen. Teen kaksi laskua ja kaikissa siimoissa on pumu. Kuvan kapuloista valitaan 2x5 setit siimoihin. 

Noilla aloitetaan


4.8.2024 Päivitys

Eipä olen lohta tällä alueella. Kyllä se on uskottava. Lohikuninkuus -kisassa kyllä saadaan kalaa, mutta ei tältä alueelta. 
Sen verran tässäkin on soutajia, ettei kokemus ole ihan omakohtainen. Kaikki tässä ovat tyhjää soutaneet. Kun edes näkisi lohia, varsin vähäistä on näköhavainnotkin. 
Sitä tässä on mietitty, miksi nämä varmat paikat loistavat tyhjyyttään. Ja silti Kolarin puolella tulee aivan hurjasti lohta. 
Voitte tietenkin kumota tämän kirjoitukseni, mutta pysyn sanoissani. Kalaa on tällä kohdalla olemattoman vähän tai ei ollenkaan. On tässä sen verran kokemusta lohestukseen ja soudettukin päivittäin. Mutta katsellaan maisemia vaan. 
jk. Harrastajan ei kannata lähetellä kommentteja, niitä ei julkaista. Et osaa kuin vittuilla. Ja mulle ei vittuilla. Säästät omaa aikaasi ja minun aikaa, kun katoat tältä plogilta. Täällä ei ole sinulle mitään. Kiitos. Ja sama muuten muillekin, joiden pääasiallinen tehtävä on etsiä toiminnastani vain virheitä. Tiedoksi, joessa ei ole koskaan mustia lohia. Joten niitä ei voi silloin kalastaakaan. 



2.8.2024 Päivitys

Vesi vaan jäähtyy, nyt oli 16,1 astetta. Vedennousu on pysähtynyt. Mutta se on vaan kumma, ettei tällä alueella lohi pure luree. Ylempänä kiskovat lohta kuin suokuokalla, täällä ei edes näe lohia. Paitsi tänä aamuna nousulohi kävi pinnassa ja jatkoi matkaa keula kohti pohjoista ja jonkun pääkoukkaajan nostokoukkua. 
Hartsa on taas saanut löylyä, kun kirjoitti, ettei suosittele koukkaamaan lohta päästä, vaan keskeltä kalaa. Hartsa perusteli käytöstä pitkällä kokemuksella ja kertomuksilta toisilta lohestajilta, miten ovat koukanneet päähän ja katkoneet ainoastaan siimat tai vaapun irti suusta. Ja onhan se kylki pikkaisen isompi kohde osua koukulla kuin pää. Varsinkin kun Hartsa kalastaa isoja lohia ja nostokoukut ovat sellaisia häävimmän kokoisia Hartsan veneessä. 
Mutta antaa ulinan jatkua, ei vaikuta Hartsan toimintoihin edelleenkään. Koukatkoon vaikka persereiästä. 
No huomenna on Lohikuninkuus -kisa, joten tyhjänsoutu jatkunee. 
Tämänkokoosella on pää sen verran kova, etten vähässä kummassa lähtisi koukulla hosumaan päähän. Joten otinpas järeällä koukulla keskeltä kalaa ja tulos tässä. 



1.8.2024 Päivitys

Vesi jäähtynyt 16,7 asteeseen. Pienoista nousua vielä vedenpinnassa kuitenkin. 
Käytiin kuitenkin soutamassa ja Kullekorvassa ei tapahtumia ja alatuuleen sai soutaa. Lampsuvannossa taas tuuli puhalsi niskaan, joten airoja sai iskeä taajempaan vedenpintaan. 
Ei siis kiva yhtään soudella rauhallista aamusoutua, joten nivan puolivälissä Muurakseen tarttuneeseen, noin 400 g ahveneen oli hyvä lopettaa. 
Ylempänä lohi puree jo hyvin onkeen, ehkä viikonloppuna täälläkin. Aurinkokin pitkästä aikaa kurkkii pilvenraosta. 
Tämmöisiä iltoja odotellessa

sunnuntai 30. kesäkuuta 2024

Lohiheinäkuu 2024

 Vähän lohta, vähän soutua

31.7.2024 Päivitys

Vesi jäähtyy vauhdilla. Liiankin nopeasti, sillä kahdessa päivässä yli 4 astetta jäähtynyt. Kun vesi on noussut 25 cm, niin lohi miettii syvänteissä. Liika muutos on liikaa kaikella tavalla. Mutta kunhan vedennousu pysähtyy, alkaa kala liikehtiä ja tutkii reviirinsä rajoja aktiivisesti. 
Nyt vedenlämpö on siis 17,3 astetta. Se on hyvä suunta ja varmaan vielä jäähtyy huomiseksi alle 17 asteen. 
Kävimme soutamassa päivällä ja yksi hauki oli saldo. 
jk. muistelen tässä vuotta 2001 ja Tenoa. Olimme kavereiden kanssa pohjoisen turneella, eli Lakselv, josta sain rannalta lusikalla reilun kasikiloinen. Sitten mentiin Suolujärvelle tunturiin rautuja kalastamaan ja alkoi ankara sade. Sitä jatkui ja jatkui, tunturipurot tulvivat ja jouduimme vaimon kanssa kahlaamaan yöllä erään joen yli vyötäisiä myöten hakemaan paikallista herraa apuun hakemaan leiri pois. 
Siitä sitten ajeltiin Tenolle ja siellä tapasimme sopimuksen mukaan kollegani Jari Tuiskusen. Tenossa vesi nousi kohisten, sellaiset 50 cm päivässä. 
Nousu pysähtyi iltayöstä ja päätimme lähteä soutamaan, sillä olosuhteet näyttivät hyviltä. Ja hyviä ne olivat, sillä eka lasku antoi 15 kg kirkkaan kojamon. 
Seuraavana päivänä keli kirkastui ja vesi kääntyi hitaaseen laskuun. Illalla läksimme tyynelle suvannolle soutamaan ja saaliina kaksi seiskan lohta peräkkäisillä laskuilla. 
Sitten seuraavana aamuna oli sadetihkuinen aamu ja läksimme joelle jälleen. Eka lasku antoi 12 kg lohen (eräässä kirjassani on tarina, Kuinka titistä kasvoi lohi) ja seuraava lasku 5 kg kalan ja yksi isompi pääsi irti. Siihen lopetimme kalastuksen sillä erää. 
Eli olosuhteissa kun tapahtuu paljon ja sitten joki tasaantuu, niin kannattaa olla asemissa onkien kanssa. Sitä siis odotamme nytkin ja loppuviikosta se voi tapahtua. 

30.7.2024 Päivitys

Kävimme aamusoudulla. Kun oli nätti keli. Kullekorva ja niva. Kullekorvassa alatuuli ja nivassa melkoisen vihainen ylätuuli. Kun vielä eilen tein melkoisen rankan ylätalja, alatalja, tarzanliike treenin, niin meinasi nivan alaosassa loppua kädet kesken. Tänään siis ei salille. 
Vesi noussut jotain 15 cm ja lämpötila vedessä 19,3 astetta. Ilmassa 15,3 astetta. Eli vesi jäähtyy tällä viikolla arvioni mukaan alle 18 asteen. Ja sehän tietää, että mikäli kaloja nivassa on ja onhan niitä, niin vapa tulee taipumaan. 
Kun tuli Lohikunkkuunkin ostettua lippu, niin jospa se nyt tai sitten ei. jk. ei muuten tarvii rannoilla notkua, ei ole ruuhkaa. Tosin enpäs ihmeemmin ole aiemminkaan rannoilla notkunut. Tällä seudulla aina pääsee soutamaan ilman rantasessiota, jos niin tahtoo. 

29.7.2024 Päivitys

Kylläpäs tuli vettä. Eilen päivällä alkoi ja tänä aamuna loppui. Vesi tulee joessa nousemaan ja viilenee useita asteita. Eli loppuviikosta rävähtää lohet otille. Näin olen antanut itselleni kertoa. 
Ehkä illalla käydään soutamassa tai sitten ei. Näyttäisi sadetutka kertovan, että illalla satelee lissee. 
Ja huomenna ja ylihuomenna satelee. Ennusteiden mukaan siis. 
Katsotaan siis mitä jatkossa seuraa. Toiveikkaina ollaan, että vielä saa kuunnella räikänrätinää. 

28.7.2024 Päivitys

Ei ole venettä vielä laitettu veteen. Oltiin nimittäin Norjassa pari vuorokautta. Ja olihan se hieno reissu, vaikka kalastukseen ei panostettu juuri lainkaan. Sen verran rannalta heiteltiin, että päästiin paistamaan tuoretta seitä. 
Katseltiin maisemia, kuten varsin moni lohenkalastaja kertoo tekevänsä Suomessa lohijoella. 
1340 km tuli mittariin autolla, kävelyaskeleita ehkä 500 metriä. 
jk. klo 11.44. Laskettiin vene jokeen ja soudettiin Kullekorva ja niva. Kolmesti taipui vapa. Kaksi lienee ollut kookkaita ahvenia ja kolmas oli sellainen hieman vajaa (ei henkisesti kuitenkaan) 3 kg hauki. Se aluksi tuntui kossilta ja karanneena olisi kossiksi jäänytkin. Vesi 21,2 asteista. 
Näitä olisi saanut heinähäkillisen. 4 otettiin ruokakaloiksi ja siihen lopetin kalastuksen
Näitä me katseltiin
Hellassa oli huippupaikka kalastaa rannalta. Seitä oikein kiehui pinnassa
Välillä näkyi laskuvettäkin
Hyvä retkeilyauto. Takakontissa nukutti makeasti

23.7.2024 Päivitys

Tulimme eilen Pelloon. Enkä aio mitään sääjuttuja kertoilla. Kunhan vain totean, että ilmastointilaite hurisee vaunussa täysillä. 
Vene saa olla vaunun takana kärrin päällä tämän viikkoa ainakin. Ei ole hätä joelle. 
Mutta vaikka vesi on erittäin lämmintä, kaloja Muonion lohiviikoilta on saatu. Ja herranjestas sentään miten isoja. Johtokala on 16,6 kg naaraslohi ja kakkosena reilu 13 kg kojamo. Muitakin, pienempiä on puntaroitu, joten on joessa kaloja. 
Kävin salikortin lunastamassa ja pitihän se käväistä vähän siirtämässä rautoja sinne sun tänne. Ja sitten sauna. Vot.
Jatkan Jokikalastajan elämää -työnimellä olevaa kirjani kirjoittamista, kun aikaa on. Nauttikaa kesästä, kolmen viikon päästä se on ohi. 

20.7.2024 Päivitys

Eipä ole ihmeitä tapahtunut. Vesi lämpiää Väylässä hurjaa vauhtia. Meillä lämpiää savossa sauna. Punttia on raavittu melkoisella voimalla johonkin suuntaan. Jaksaa loppusyksyn varmasti liikutella airoja suuntaan jos toiseenkin. 
Maanantaina ajellaan Pelloon ja tiistaina lähdetään leikkimään turismia Norjaan. Jos pari yötä katselisi auringonlaskuja Jäämereen rouvakalaharrin kanssa käsi kädessä. 
Olen varannut virppavehkeet mukaan, joten ehkäpä saadaan paistella tuoretta seitä rantanuotiolla. Laitellaan niistä tietoja myöhemmin. Ehkä elokuun puolella vasta aloitetaan lohensoutu, kunhan vedet viilenevät. 

9.7.2024 Päivitys

Pientä päivitystä Soutupepefestien suhteen. Emme halua tapahtumasta mitään isoa, joten ilmoitellaan näin pienesti. Mutta päätimme kuitenkin, että kyllä se suurin lohi pitää palkinta muullakin kuin tällä upealla patsaalla. Joten pääpalkinto on  300 e lahjakortti Happy Angler verkkokauppaan. Lisäksi saimme vedenalaisen kameran ja se arvotaan kaikkien osallistujien kesken. Siis niiden, jotka ovat laittaneet minulle ilmoittautumisen tapahtumaan. Osallistumismaksu on 5 e ja sillä maksetaan tuo patsas ja ostetaan makkaraa ja juotavaa iltakemuihin. Loput tuhlataan. 
Pepeilykalastus alkaa 17.8 klo 00.00 ja loppuu 16.00. Siitä päivä jatkuu pitkälle yöhön pepeilyn merkeissä, eli pijetään haaskoo, sanois savolaene. 
jk. lohta en kalasta nyt kahteen viikkoon, enkä kyllä kalasta mitään muutakaan kalaa. Nollaan tilanteen ja sitten kun palajan takaisin vaunulle, lienen satasella virtaa täynnä. Lohilaskuri näyttää liki 19th nousijaa. Ei huono, mutta ei huippukaan. Jos nousu jatkuu edes tämmöisenä, päästäneen päälle 30th ja onhan siinä toivoa. Toki isommat nousuluvut olisivat jo erikoisplussaa, niitä toivotaan ja eletään ihmisiksi. Tai kissoiksi, sillä ne ovat siistimpiä kuin ihminen konsanaan. 
Jotkut ehkä saattavat tunnistaa venekunnan miehistö. Oikeita soutupepejä



7.7.2024 Päivitys

Aamulla kävin pari tuntia soutamassa, eli 3-5 välillä. Sitten pienet unet, vene ylös ja autonkeula kohti Kiuruvettä. 
Nyt saa olla kalastukset kahdeksi viikoksi tyystin jäissä. En edes mato-ongelle mene. Lepään, treenaan salilla, syön, lepään ehkä hiukan ja syön. Sitten virkeänä kuukaudeksi vielä Pelloon ja siinähän se lohikausi sitten onkin. Syyskuun lopulla lento lämpimään takaisin. Ei harmita muuten yhtään. jk. älkää käykö katsomassa minun YouTube tai TikTok videoita. Niistä tulee vaan pahamieli. Siellä koukataan lohet keskeltä ja isketään ankarasti paukalla päähän. Veneessä ei huudeta edes rokkenrollia eikä varsinkaan pussata. Ei soutajaa eikä muitakaan olentoja. Suomalainen mies ei puhu eikä pussaa saatana soikoon. 

6.7.2024 Päivitys

Kävinpäs soutamassa. Upea aamu ja taivaalla monenlaisia värejä. Samoja värejä keikkui siimoissa, mutta aivan tyhjää. Ei edes näköhavaintoja lohista. 
Vesi noussut 11 cm ja lämpötila 17 astetta. Heinää tulee kyllä aivan riittävästi, joten jotain tekemistä veneessä kyllä on. 
No jos vielä tänään käväistään ja sitten muutaman viikon tauko. 
Uuvateille tiedoksi, että minulle on aivan turha vittuilla Youtubessa, TikTokissa tai täällä. En paskanvertaa lotkauta korviani teidän mahtaville kommenteille. Ne lähtevät kommentoijien kanssa bittiavaruuteen melkoisen ketterästi. Katsokaas kun ei ole pakko sietää jonninjoutavaa ulinaa. Menkää istumaan vaikka mannerheikintiellä ja voliskaa siellä. Minä kalastan lohta ja jokainen kala, joka vieheeseen tarttuu, se myös kuolee. Minä en pelleile kalojen kanssa. jk. tämä Harrastaja ei vaan usko. Aivan turha koettaa kommentoida paskaa, sillä niitä ei tulla julkaisemaan. Jos on asiaa, tule nenätysten kertomaan, minkälainen pelle olen mieheksi. Ai niin, ethän sinä, eikä kukaan muukaan volisija uskalla tulla jutuille. Nimettöminä jaksatte ulista.
On myös ulistu, että puhun paskaa kullesaaliista Tornionjoella. Lienee sitten sattumaa, että nousulohikäyrät tipahtavat juurikin samaan aikaan kun joella heitetään verkkoa. Lisäksi voidaan tuoda esille, että netissä on ilmoitettu niitä saaliita ja ne eivät ole pieniä. Kahden viikon saalis esim. 77 kpl. 
Tässä vähän faktaa kehiin. Lisää todisteita kyllä löytyy, mutta ei ole tarve enempää aukoa. Järkevät tietävät, että joesta verkolla otetaan rumasti lohta. Närkki-Telgeliö apaja:Juhannusviikko 36 kpl keskipaino 7.5 kg ja viime viikko 41 kpl keskipaino 5.5 kg. 

5.7.2024 Päivitys

Sateen seassa vähän frouvan kanssa soudeltiin. Vesi on noussut 9 cm. Roskia jonkin verran, eli siis liehuheinää, valuu siimojen kautta vaappuihin. 
Soudimme Lampsuvannon kahdesti ja toisella laskulla tutusta paikasta joku imaisi Kikulia. Ei ottanut suuhun sitä, joten jatkoin käsien heiluttelua. 
Sellainen aamusessio siis tänään. Vedenlämpö on 17,4 astetta. 

4.7.2024 Päivitys

Että semmoinen aamusoutu Hartsalla. Kolme ahventa, virkistävä sade niskaan, vesi lämmintä kuin lehmänkusi, heiniä seipäällinen ja hauki kiinni. Siihen olikin helppo perustella soudun lopettaminen tältä aamulta. Ja kohta loppuu muutenkin, sillä ehkä on parempi mennä matalanpaikan leirille eli kotiin. Ei kauheasti jaksa nyt soutuhommat enää kiinnostaa. Silloin on parempi siirtyä suojelemaan lohta ja tullaan elokuussa uudestaan. 
Onneksi en tällä alueella ole yksi saamattomuuden kanssa. Vaikka toisaalta se on ikävä kun kukaan ei saa lohta. Vaikka niitä pitäisi joessa kaikesta huolimatta olla. Nyt ei tosin näkynyt yhtään pintakäyntiä, vaikka oli aivan tyyntä. 
En minä ranteita pure poikki tämän takia. Olen lohia tällekin kesälle saanut, joten ei elämässä vieläkään yhtään lohetonta kesää. Harmittaa vain kaikkien lohihenkilöiden puolesta tämä tilanne. 
Läksimme frouvan kanssa sestomaan. Alkoi ankara sade ja vaappuun tarttui noin 4 kg kirkas taimen. Sitten uudestaan sateen sekaan ja nivasta räppäsi Valhalla Prutkuun nätti lohi. Joten onhan siellä kaloja. 

Kutosen lohi kännykällä kuvattu, mutta ehkä jotain saa selvää. Selostaja on jälleen vauhdissa. Olimme saaneet ennen tätä ison taimenen ja sitten ahvenen. Tämä iski todella oudosti ja siksi selostaja sekosi kuten HannuPekkaHänninen miesten satasen finaalia selittäessään. Outo käytös johtui siitä, että takakoukku vaapussa oli kalalla kielessä kiinni. 

3.7.2024 Päivitys

Näin upean lohenhypyn. Varmaan montunvaltias antoi nimittäin lähdöt sellaiselle 3 kilon kalalle. Vapoja värisyttivät kuitenkin vain ahvenet. 
Kun katsoo noita nousukäyriä, niin kummasti tuli 500 kalan notkahdus samaan aikaan kun kulleverkkoporukat olivat joella. En minä syytä, mutta mietin näin yhden lohen päiväkiintiön soutupepenä, että mihinkä ne 500 lohta katosivat. Tuskin nousivat junan kyytiin ennen Kattilakosken pysäkkiä. 
Mutta enpäs viitti miettiä pitempään, ei se auta yhtään. Kun kerran ei ole järkeä jollakin taholla, minkäs heille teet. Ei sitä järkeä voi tyhjäänkään päähän lapioida. 
Vesi jäähtyy hyvin. Nyt oli 16,7 astetta ja saattaapi kääntyä nousuun. Vesimerkin laitoin ajantasalle, joten iltapäivällä voin kertoa teille tarkempia uutisia. 
Näillä ajatuksilla elämässä eteenpäin. jk klo 20.48. vesi on noussut aamusta noin 2 cm. Ei paljoa, mutta jotain. Katsotaan aamulla, mikä on tilanne sitten. 
Kalastajat luottavat itseensä ja yrittävät


2.7.2024 Päivitys

Kelihän on aivan huippu. Normaalisti se olisi 10 minuuttia soutua ja pam! Nyt oli 3 tuntia soutua ja not pam. Ahvenet eivät pamauttele, ne vaan räpistelevät.
Vesihän on laskenut hyvin. Ja lämpötila vedessä 17,9 astetta. Sekään ei ole ylivoimainen, joskaan ei optimi. Mutta lohi ei vaan pure luree. 
Vähän niitä pintakäyntejäkään on näkynyt. Kolmesti taidettiin nyt aamulla nähdä lohi pinnassa. 
Vaikka laskurin mukaan lohta pitäisi kuitenkin joessa olla ja Luken lukemiin pitää luottaa. Mietityttää vaan tuo huono otti. Ei sitä veden lämpimyyden syyksi kaikkea voi laittaa. Ennenkin näillä lämmöillä on lohia saatu. No yritetään tämä viikko vielä ja sitten lähdetään käymään kotipuolessa. 
Muistellaan vanhoja, eikä laiteta tikulla silmään. Viistöistä 
Videoita täältä löytyy sadepäiväksi katsottavaa. 

1.7.2024 Päivitys

Otsikon mukaan mennään. Tarkoitus on soudella heinäkuussa tämä ensimmäinen viikko ja sitten lähdetään käymään kotipuolessa. Seuraamme toki koko ajan tapahtumia joella ja nopeasti tänne takaisin pääsee, mikäli lohta alkaa nousta päntiönään. Mutta heinäkuun lopulla kuitenkin takaisin tänne, sillä elokuun 17 päivä pidetään perinteiset Soutupepefestit, joihin saa ilmoittautua vaikkapa minulle suoraan. 
Illalla kuitenkin lähdetään rauhoituksen jälkeen yrittämään, vaikka vesi onkin varsin lämmintä. Saas nähdä, kuinka käy. 
Tätä patsasta taas elokuun 17 päivä tavoitellaan
Lohilaskuri näyttää nykyhetkeä, eikä tuo kauhea paha ole. Vesi on vaan lämmintä lohelle alkaa puremaan lurea. Kunhan vesi jäähtyy, sillä sateet alkoivat, niin otit vilkastuvat. 

perjantai 31. toukokuuta 2024

Lohikesäkuu 2024

 Uutuusvaapuilla kesäkuuhun

30.6.2024 Päivitys

Eipä tuuli tyyntynyt, mutta jaksoimme käväistä aamusoudun tekemässä. Heinää tulee edelleen virtaa alas ja vesi on melkoisen lämmintä. 19 astetta, joten kaloista emme haaveilleet, vaan ne maisemat. 
Haapasaarta vähän koetin soutaa, eihän siitä mitään tullut. Sitten Lampsuvannon Ruotsin puoleista rantaa pystyi paremmin soutamaan ja niva olikin jo aivan kelpo soudettava. 
Ottipaikoilla normaalin ajan mukaan

Kirveskorvassa roiskahti lohi komiasti, vesi vaan pärskyi. Mutta kaukana meidän vieheistä, joten nollalinjalla mennään nyt. 
Katsotaan mitä heinäkuu tuo tullessaan, sehän on jo huomenna. Tänään tuskin enää käydään soutamassa. On ohjelmassa salia, yleisurheilua, jalkapalloa nyt ainakin. Osaan osallistutaan itse, osa tutkitaan uudesta televiissiosta, joka tulee kuriirikyydillä Rovaniemeltä. Vähän isompi kuvaruutu ja se ensi vuonna pakollinen HD. 
Kotiinkin vaihdettiin 48 tuuman HD telkkari toiseksi telkkariksi. Entinen on sellainen fiksu, mutta toinen oli tavallinen. Nyt molemmat sitten fiksuja HD telkkareita. No nämä eivät liity lohenkalastukseen, mutta pääsinpäs keulimaan tekniikalla. 
Ei nyt viimeinen savotta, mutta uitolla kuitenkin


29.6.2024 Päivitys

Heräsin 2.40 ja aamupala käkättimeen. Sitten joelle, kun kelihän oli aivan upea. Tyyni ja aurinko katseli pilvien raosta aikaista soutajaa. 
Ajelin hissukseen Haapasaaren, sillä en tahtonut pelästyttää arkoja lohia. Niitähän pitäisi olla joessa tuhansittain.
Kauniit luovit onnistuivat hyvin ja lähenin ottipaikkaa. Aistin selvästi jännityksen tunteen tai sitten olin vain sittenkin väsynyt.
Kääntelin venettä ja ajatukseni pääsivät harhailemaan ilmakehiin vailla minkäänlaista järjenjuoksua. 
Kunnes karmea rämähdys rikkoi kaiken sen kauneuden ja Heikki meinasi hurahtaa housuun. Vapa oikeni kyllä hetkessä, mutta kokemuskymmenillä voisin sanoa vaappuun osuneen lohen. Vain kovalla tahdonvoimalla sain pidettyä Heikin sisuksissa, mutta kun tässä vuosia kymmeniä tulee lisää, on pakko varata varakalsareita veneeseen, mikäli samanlaisia rämähdyksiä tulee uudestaan. Tahdonvoimakaan ei enää silloin Heikkiä pidätä. 
Tuttu Kikuli oli kalan kohteena tällä kertaa. Innostuneena rämähdyksestä ja hyvästä tahdonvoimastani, soudin vielä nivan ja Kullekorvan. Ilman rämähdyksiä, hyvä niin tavallaan. 
Vedenlämpö oli 17,9 astetta ja liehuheinää valuu siimaa pitkin vaappujen koukkuihin. Päätän lähetyksen vaunulta tähän, hyvää päivänjatkoa. Tulee lämmin päivä. 

28.6.2024 Päivitys

Vointi parempi ja läksin aamulla soutamaan. Kullekorvan ja Haapasaaren soutelin menemään. Siinä tärkeimmät. Ei edes näkynyt kaloja pintovan. Vaikka tuhansia on tästä varmaan ohi uinut, otti on kyllä huonoa. Tosin niin se näkyy olevan vähän kaikkialla. 
Kolarista on saatu Suomenennätys taimen, 13,2 kg. No ei vainiskaan, vaan eräs tomppeli vaan väittää lohta taimeneksi. Lienee päihteillä osuutta asiaan, sillä eihän kukaan 3600 e arvoista kalaa papita, varsinkaan 13,2 kg taimenta. Tai ei ainakaan ilmoita sitä tilastoon. 
Sanoisin näin, että ehkä jonkinlainen kalastusajokortti pitäisi pistää lohijoelle tuleville suoritettavaksi. Jos ei erota kallista, laitonta kalaa oikeasta lohesta, ei sellaisen pidä päästä kalastamaan. Sehän voi tappaa noita uhanalaisia taimenia ja talvikkolohia vaikka kuinka. Vaikka ehkä tämä kyseinen henkilö ei taida olla vaaraksi lohikannalle. Ja saamattomuuttana volisee. 
13,2 kg taimen, just joo!!!!
No eipä tässä muuta, pistäydyn vaunumme itäsiivessä aamupäiväunilla. Palaamme asiaan tarvittaessa tänään tai joskus. 
Karmea tuuli pyyhkii vaahtopäinä jokea, joten katsomme urheilua televiissiosta. Ei ole hinkua joelle. Mutta olo alkaa olla kunnossa. Kävin kevyesti salilla ja toivottavasti aamuyöstä pääsee kokeilemaan soutelua. Nousukäyrät näyttävät positiivisilta kuitenkin, joten kunhan kelit muuttuvat, kala alkaa puremaan luree. 
Kolme tiiraa langalla Putaalla. Ei nykäissyt kuitenkaan. 

27.6.2024 Päivitys

Ei nuo keuhkot rokkaa täysillä, mutta aamulla tuntui, että voisi soudella. No eipä se hääppöistä nykimistä ollut, mutta sai venettä jotenkin heiluteltua.
Heiniä sain taas yhden lehmän tarpeet, ei muuta. Pari pintakäyntiä, joista toinen aivan vaappujen vieressä. Mutta eipä maan pienen matoset, toimimattomat täkyset, lohelle kelvannut. 
Jostain syystä se vaan kala ei tällä korkeudella pure luree. 
Lappeassa rokkaa vaaput toisella tavalla, tai siellä on terveet keuhkot soutajilla. 
Saas nähdä, jaksaako tänään vielä käydä. Voi olla, että lepään kuitenkin. 
jk. lokinpoikaset nukkuivat vielä, en raaskinut herättää. 

26.6.2024 Päivitys

En käynyt eilen enää kalassa, enkä nyt aamulla. Ei ole keho kunnossa. Tai sanotaanko, että keuhkot eivät puhise täysillä. Ei siis jaksa soutaa. 
Ja mitäpä tuonne, tyhjälle joelle menisi itseään rääkkäämään. Otetaan rauhallisesti nyt joku aika. Ei ole kyllä kuulunut lohiuutisia muiltakaan. Tyhjää on porukat saaneet soudella. 
Rysät kuitenkin tappavat lohta tasaisesti. Enemmän kuin mitä jokeen on noussut. Että sillä tavalla suomessa hoidetaan lohiasioita. Silti lohikato on meidän jokikalastajien syy. Hurraa hurraa hurraa.
Pekka ja Leena avasivat pelin nätillä lohella tänään

25.6.2024 Päivitys

Edelleenkään ei mitään uutta kerrottavaa. Joki loistaa tyhjyyttään lohista tällä meidän operointialueella. Kala ei vaan pure luree. 
Soudimme Haapasaaren ja Kullekorvan. Ei näköhavaintojakaan lohista. Vesi 16,4 astetta ja laskussa. Roskia kulkee varsin vähän. Juttelin lokinpoikasille. Siinä tärkeimmät. 

24.6.2024 Päivitys

Ei mitään uutta tämän auringon alla. Soudimme Kullekorvan ja Haapasaaren. Ei havaintoja lohista. Enkä nähnyt kenenkään tällä välillä saavan kalaa. 
Vesi on laskenut noin 10 cm. Lämpötila vedessä 17 astetta. Roskia kulkee enää vähän. Sää oli pilvessä ja tyyntä. Kalakeli siis kaikkiaan, mutta lohet loistavat poissaolollaan. 
Melko tuttua, että tulvalla tähän ei kala pysähdy, vaan jatkaa vauhdilla nousuaan. Ja sellainen lohi ei onkeen ota. 
Itikoita on melkoisesti, jonkin verran mäkäräisiä. Ohvi auttaa vähän. 

23.6.2024 Päivitys

Eipä ole paljon joelta kerrottavaa. Roskaa kulkee paljon vesi nousee ja kalat eivät pure. Eikä tämä ole pelkästään meidän venekunnan havainto, sillä kaikki täällä tonkivat tyhjää. 
Vedenlämpö oli 15,6 astetta, joten se on aivan hyvä. 
Eipä siinä, tämän viikon soudut on paketissa ja kohta meillä on pitsaperjantai. Sitten formuloita ja jalkapalloa. Nimimerkki P. Antse on luvannut illalla paistaa hamppareita, joten olemme kutsuttuina kutsuvieraina paikalla omien lautasten kanssa kyllä. 
Katsotaan mitä ensi viikko tuo tullessaan. Toivottavasti soutajille lohia, verkkomiehistä ei ole niin väliä. 

22.6.2024 Päivitys

Vesi on noussut melkoisen reippaasti. Noin 40 cm noussut ja lisää nousee koko ajan. Sehän tietää sitä, että vaaput toimivat ns. niittomiehinä. Heinää saa poistella jatkuvasti. Lohia sen sijaan ei ole tarvinnut koukuista poistella, joten sillä sektorilla asiat ovat kunnossa. Tämähän on se monena vuonna poissaolollaan loistanut juhannustulva. 
Soutelin aamulla Putaanreiän, Kullekorvan kahdesti ja kerran Haapasaaren. Haapasaaren lähtöpaikan kohdalla kävi lohi pinnassa nätisti, mutta huikkasi mennessään, hei hei, musta tuntuu että mä meen...
Taitaa olla tilanne se, että tähän eivät nyt lohet pysähdy ja juokseva kala ei vähässä kummassa vaappua suuhunsa ota. Näin se on ollut ennenkin ja näin se on nytkin. 
Mutta sellainen aamusoutu se oli, varsin ruuhkatonta melomista ja maisemien katselua. Sehän se on tärkeintä, ei se lohi. jk. lokilla on poikaset jo.

21.6.2024 Päivitys

Nyt muuten näkyi pintakäyntejä Lampsuvannossa melkoisesti. Ei ole tänä kesänä vastaavaa kohdalle sattunut. Saattoi niitä lohia uida pinnan allakin, minulla ei sellaisia pinnan alle näkölaitteita ole, niin varmaksi en mene sanomaan. Tosin minun matoset eivät totutusti pintoville kaloille kelvanneet, mutta mitäpä tuosta. 
Vesi on nousussa ja roskaheinää tulee reippaasti. Toissapäivänä lämpö oli vedessä 17,4, eilen 16,5 ja tänään 15,5 astetta. Hyvä juttu siis. Kunhan vain sitä nousua nyt riittäisi joitain viikkoja.
Joku juhannus tai johannes on tänään. Varmaan joku tärkeä päivä, en tiijä. 
Päivä päivien joukossa meille ainakin. Joulu tai johannes, ihan sama.
Joillekinhan nämä tämmöiset päivät ovat syy päästä ryyppäämään. No siitä vaan ja kaksin käsin. 

20.6.2024 Päivitys

Kävimme soutamassa terveisiä. Kuva kertokoon saalismäärät. Soutaessa oli hyvä aika miettiä, että milloinkas ne rysät upposivatkaan veteen merellä jokisuussa. Ja kuinka monta päivää sieltä jokisuusta ne lohet, ne kaikki neljä, uivatkaan laskurille. Viimeisin päivitys oli 17.6 ja käyrä laskussa. Ei tarvitse olla ihmeidentekijä ja ennustaja, jos nyt kirjoitan, että käyrä näyttää todella jyrkkää laskua. 
Se näkyy myös tällä korkeudella saalislistalla. 17 päivän kalat ovat ohi täältä ja niitä aletaan saamaan Kolarin puolelta ja kohta Muonion puolelta. 
Joten saamme soudella terveisiä edelleenkin. ellei se ihmeidentekijä synny jostain. 
Olosuhteet muuten olisivat hyvät. Vettä on riittävästi kaikilla ottipaikoilla. Vedenlämpö on 16 asteen tietämissä. Sää ei ole helteinen, kuten kuvasta näkyy. 
Olen kai tämän monta kertaa sanonut, mutta tutkijat ja päättäjät eivät taida sitä tajuta. Lohi kutee joessa, ei rysässä eikä marketin tiskissä. Kun viimeiset imuroidaan rysiin, niin eipä tarvitse joella edes niitä terveisiä soudella. Voidaan huoletta vaihtaa kuhansoutuun tämä laji. Siinä vaan menee jokivartisilla yrittäjillä peukalo suuhun, mistä leipä seuraavaksi talveksi. Ei näytä näillä olevan edes poroja molemmin puolin puuta. Ja siinä voep käydä niinkin, että vaihtuu lohirysät silakkarysiksi ja katoavat turkistarhat saavat halavalla kallaa. Näin olen pyörittänyt kristallipalloa ja toivotaan että olen pahasti väärässä. 
Nyt kuitenkin salille, kun tuo soutu ei ole mikään voimalaji edes. Hyvää Juhannusta.
jk. klo 20.17 päivitys; niinhän siinä kävi, että laskurilukema romahti. Eikä siinä kummoinen ennustaja todellakaan tarvii olla, kun vähänkin on maalaisjärkeä kotelossa. 

19.6.2024 Päivitys

Ei ole ihmeitä kerrottavaa. Aamulla frouvan kanssa saimme 3 ahventa ja hauen. Sitten päivälepoa ja nyt illalla kävin soutamassa Haapasaaren. Joku taivutti vapaa, räikkä narahti, mutta siinäpä se. Mikä lie ollut. Tuskin lohi, kun on pessimismi päällä. 
Sanotaan että kannattaa lähteä hyvän sään aikaan kotiin. Ja niin teinkin. 

18.6.2024 Päivitys

Eipä tullut eilen synttärilohta, mutta tuli kolme ahventa. Sillä ei paljon juhlita, mutta näin se menee. 
Haapasaaresta saivat tutut kuitenkin kaloja, ainakin kolme lohta siitä taidettiin illalla saada. 
Tänä aamuna läksin klo 4 ojalle ja 8 maissa lopetin. Yksi ahven saldona. Joku oli Kullekorvasta saanut kalan, vaikka siinä soutelin ja en nähnyt tätä tapahtumaa. 
Nyt pitää terhakoitua ja kokeilla kokeiluvaappujen ulkopuolelta niitä ns. varmoja. Tai no katsotaan, onhan noita uusiakin uitettavaksi asti. 
Pieni aamupala käkättimeen ja unta kuulaan. Sitten salille ja Pytsyn kanssa iltapäiväsoudulle. Siinä sitä on ohjelmaa pienelle ihmiselle nokko. Kivaa päivää vaan. 
Kävi vieraita. Tai oikeastaan tuttujahan he olivat. Tuli kolme Huuskimus -vaappua uitettavaksi. Mitäpä sanotte väreistä. 

17.6.2024 Päivitys

Onpas sitä päästy fossiili-ikään. Oli äreet kinkerit River Camp Pellon respassa ja hyvät kakutukset tuli syötyä. Ois jospa oisit ollut muuuukaaanaaa!!!
Ei olleet vieraat täysin lahjattomia, joten uutta kampetta on saatu. Vaappuja jne. käikäleitä. Lahjojakin tärkeämpi oli monien kavereiden vierailu. Käikäleitä saa rahalla, mutta kavereita ei niinkään. Tai sitten pitää olla helevetistä rahhoo, mutta jos nekin loppuvat, kaverit usein katoavat. 
Näin on aivan hyvä ja illalla aloitetaan erään naisihmisen kanssa suutelu, eikun soutelu. Saas nähdä, mitä siitäkin tulee. Ennen on tullut lohia, mitenkähän nyt. 
Mutta joo, uusi lohiviikko avataan säiden suhteen varsin kivoissa merkeissä. Ei ole helteitä luvassa. 


16.6.2024 Päivitys

Kojamon Kiusaus meni meillä Reiskan kanssa kuten aiemmatkin kisat. Vaikka alla oli neljän kalan kiinnitarttumisviikko, niin kisassa me soudimme noin 10 tuntia ilman tärppiäkään. Mutta siinä ei ole mitään yllätystä, sen tiesi jo etukäteen. 
Mutta voitimme vaappupaketit mieheen arvonnassa. Siitä tulikin mieleeni, että Hartsalla vaunulla olisi lohivaappuja melkoinen valikoima myynnissä. Uusia tietenkin. Tuuppa valkkaamaan. 
Reiskan tämän kesän ensimmäinen reissu päättyi kuitenkin paremmin kuin viime kesänä. Nyt sentään saimme kosketukset neljään loheen, kolmeen taimeneen ja yhteen ahveneen. 
Ei sinänsä huono, kun hysteerikot kehuivat, että lohta ei ole joessa. Eihän sitä satojatuhansia olekaan, mutta kyllä tässä Pellon kohdalla ihmiset ovat lohta saaneet kelpo tavalla. Beduiinileiri on kyllä jyrännyt saalislistalla varsin hyvin. 
Nimimerkki P. Antse nappasi myös kakkossijan Kojamon Kiusaus kisassa, joten repikää siitä huumoria hysteerikot ja muut tyhjästä joesta puhujat ja hauenonkijat. 

14.6.2024 Päivitys

Eilen soudimme vielä sellaisen iltayön soudun ja kun kello läheni ns. ottiaikaa, niin jovain se Julli Sirkusväriä lohi puri. Mutta puri vallan huonosti, sillä Reke ehti ottaa vain kaksi vapaa pois, kun täydestä vedosta kalavapa oikeni ja kala meni puis. Eipä ollut meidän merkissä sekään kala. 
Ainoa hyvä puoli oli, että kolmena päivänä peräkkäin olemme osanneet uittaa vaaput lohen eteen. 
Nyt aamulla ei ainakaan se putki jatkunut, vaan soudimme Haapasaaren, Kullekorvan kertaalleen ja vain yksi pintakäynti tuli saldoksi. Ei kyllä näkynyt muidenkaan veneissä tapahtumia.
Tänään varmaan käydään taas iltasoutu ja huomenna ei mennäkään aamulla kalaan, kun illalla alkaa Kojamon Kiusaus -lohensoutukisa. 
Että näin mennään, ehkä.
Kävimme soutelemassa. Lampsuvanto aina nivan loppuun asti. Sitten Lampsuvanto toisen kerran ja sitten ajelin Putaanreikään. Ja siitähän napsahti tänään tulleeseen Hirvas -vaappuun lohi! 
Komiasti pomppi, mutta tässä loppuratkaisu Putaan lohi
Oho!




13.6.2024 Päivitys

Aamusoutu takana ja rauhassa saimme kalojen suhteen olla. Mitä nyt tyhjällä Lampsuvannolla joku ukko ajoi moottorilla meidän ja saaren välistä meidän yläpuolelle ja alkoi siinä 50 metrin päässä soutaa. Kun soudin normaalia poikittaissoutua ja tein käännöksen saarenrannassa, niin tämä ukko alkoi mölytä, että miksi soudan hänen eteen!!!!!!!!!!!!!!!!
Juuripa niin. Suvanto aivan tyhjä, vain nämä kaksi venettä ja herralle olisi pitänyt jättää koko suvanto haltuun. Ei se kuulkaa niin mene, että lähdetään soutamaan mistä sattuu ja sitten aletaan mölisemään. Jos olisin äkkipikaisempi, niin...
Rannassa kuulin sitten erittäin hauskan tarinan. Nimimerkki P. Antse oli saanut joella tartutettua ison lohen ja kala käyttäytyi perin kummallisesti. P oli nähnyt, että vaappu oli heikosti kiinni kalansuussa ja siima oli pyörittynyt vaapunkoukkujen ympärille.
-Mietin, että nyt kyllä menee siima poikki ja kala vaan pyörii siinä veneen vierellä. Ajattelin, että kunhan saisi lähemmäksi kalan, niin koukkaan kyllä. Ja sitten näin hetkeni koittavan ja iskin koukun kalan kylkeen ja silloin vesi lensi ja kala möyrysi hullun lailla siinä veneen vieressä. Kunnes koukku olikin tyhjä, siima poikki ja kala meni menojaan. Ainoa onni oli, että näin vaapun siinä vedessä ja sain sen talteen. 
Että sellainen tarina tällä kertaan. Tarina on tosi, nimi muutettu. 
Mutta nyt syödään vahvasti pekonia ja munia, aamupäivä kauneusunet ja sitten kenties päiväsoutu tai iltasoutu, miten keho jaksaa. 

12.6.2024 Päivitys

Tulihan se sieltä. Se kauden ensimmäinen. Ei iso, mutta todella kaunis. Kävimme nimittäin eilen vielä iltasoudulla, kun oli aivan mielettömän hieno keli. Tyyni ja puolipilvinen, sellainen jota kokeneemmat sanovat kalakeliksi.
Soudimme ensin Haapasaaren riutan ja Lampsaaren reunan. Sitten päätin ajaa vielä Kullekorvaan ja pääsin lähtemään jonossa lopulta omalla vuorolla soutamaan.
Edellä meni puolenkymmentä venettä ja näimme kun alapuolellamme oleva vene pääsi väsyttämään kalaa. Tai siis veneessä olevat kalamiehet, sellaiset saamamiehet.
No täsmäilin soutulinjoja siten, että ehkä sieltä olisi muitakin lohia tulossa. 
Tutussa paikassa Kullekorvan puolivälissä näin lohen käyvän pinnassa ja tuurilla sain uitettua vaappuja oletettuun kohtaan. Ja silloin se tapahtui! Pam ja krääk, rääkäisi kela ja lopputulos onkin tässä videolla. Kutosen kala 
Kikuli -vaappu löytyi kalan suusta. 
                                       Paistettu lohenpyrstöpala on melkoisen maistuvaa. 

Käytiin aamusumussa tänään ongella ja Kullekorvassa Puijari -vaappu eksyi lohensuuhun. Reiska väsytteli kalaa veneen viereen, mutta enpäs ehtinyt koukata, sillä lohi sylkäsi vaapun suustaan ennen koukkausta. Se kala ei ollut meidän merkissä. 
Vesi on 14,5 asteista ja pienesti enää roskia tulee. 


11.6.2024 Päivitys

Olipa tapahtumien aamu. Ensin Kullekorvassa saimme vaapun kiveen kiinni ja kun siimaa oli valunut jokeen lähes 300 metriä, pääsin koneelle ja sitten irrottamaan vaappua kivestä. 
Sitten samaan vaappuun otti vähän ajan päästä kookas taimen. No se onneksi irtosi issekseen aikansa posuttuaan pinnassa. 
Sitten kolmas tapahtuma oli, kun roskatarkastuksessa siima menikin yhdessä kelassa puolanakselin ympärille. Sekin hanskattiin pienen tauon aikana ja lopulta sitten Lampsuvannossa yksi taimen kävi kuvauttamassa itsensä. 
Sen jälkeen olikin aika lähteä aamupuurolle. 

10.6.2024 Päivitys

Varsin moni tietää Failure -vaapun nimeltä. Nämä pääsevät töihin meidän paatissa


Kylläpäs satoi vettä ja ilma viileni melkoisesti. Joten jokivesi jatkaa jäähtymistä ja sehän on hyvä lohen kannalta. 
Nyt puhutaan lohikannan säästämisestä ja suojelusta. Edelleen sanon, että niin pitkään kun merellä kalastetaan kiintiöiden mukaan lohia, vieläpä siten, että viime vuoden kiintiöt on siirretty tälle vuodelle, niin kalastamme lohta laillisena aikana läpi kesän. Ja varmasti kuolee lohet, mitä meidän veneeseen tulee. Vasta kun meripyyntiä rajoitetaan, niin sitten jokivarressa kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin, jos tarvitaan. Ja voin sanoa, että ei muuten tarvita, sillä kun lohta pääsee jokeen, niin siellähän se lisääntyy. 
Eräs Harrastaja kommentoi, että minä vastuullisena kalastajana taas tapan elokuun kutukaloja. Voisin sanoa, että ei kannata tälle viikolle laittaa lottoriviä. Ennustajanlahjoja ei ole suotu lässyttäjälle. Jos tulee hyvin lohia ja syömäkelpoisia, niin se on totta, että kuolevat kyllä kun nostokoukku heilahtaa ja pappi paukahtaa. Minä en leiki lohilla, kun sen tekee laillisesti. 
Sen verran vielä ilmoitan, että tämä on minun plogi ja mikäli tulee noita lässytyskommentteja, ne katoavat heti. Lässyttäjät voivat ottaa yhteyttä ihan henkilökohtaisesti ja tulla kertomaan asiansa. Niin ne asiat paremmin selviävät.
Pantsella on uusi leirivahti, Ukko. Ja voin sanoa, että on upea otus


9.6.2024 Päivitys

Ekat päivät on soudettu. Ei mitään hirmutunteja, mutta sen verran notta, että kuhansoutu -tyyli on saatu vaihdettua lohensoutu -tyyliin. Vai onko, sillä eipä ole lohta tarttunut meidän pyytöihin. Tosin ei kyllä monen muunkaan, joten melkoisen paljon kuhansoutajia on Väylälle tullut. 
Vesi on 16,5 asteista ja laskee noin 10 cm vuorokausivauhtia. 
Ensi viikolle on luvassa sateita ja kylmiä kelejä. Vesi siis jäähtyy.
Olemme uittaneet viittä vaappua hieman erilaisin uinnein ja värein. Vanhoja tuttuja sekä uutuusmalleja sekä -värejä. 
Nyt painumme saunaan ja sitten urheilua televiission välityksellä. Oujee ja sillee.

8.6.2024 Päivitys

Tänään se alkaa. Klo 12, kuten sorsajahti. Ja varmasti kelikin on samanlainen, eli aurinko tykittää täydeltä terältä. 
En ymmärrä, kuka alakoululainen on tämmöisen säännön keksinyt. Ei siinä kyllä järkeä ole käytetty sitten yhtään. Tämähän se suojelee lohta, kun sata ihmistä kerralla lähtee pieniin paikkoihin kalastamaan. En voi sanoa muuta kuin voe hesus sentään. 
Mutta sen verran voi lohduttautua, että Suomessa ei ole lohipolitiikkaa koskaan osattu hoitaa ilman politiikkaa. Aina löytyy lobbaajia, jotka ajavat vain omaa agendaa. Sitä vaan en ymmärrä, että nyt jokivartiset kusivat omiin muroihinsa. Voi ristus tosiaan.
No näillähän sitä on mentävä. Ja täten ilmoitan, että meidän veneeseen nousevat lohet suojeltuvat kyllä pakastimeen kaikki. Niin pitkään kalastetaan täysillä ja joka päivä, kunnes herätään, että merellähän se lohi tapetaan sukupuuttoon, ei joella. Kalastakaa lohta nyt joella, sillä kohta se lopetetaan näiden pellehermannien toimien ansiosta. Sitten saatte sitä haukea kalastaa. 
Jos vaikka näillä aloitetaan

6.6.2024 Päivitys

Saavuttu tuttuun vaunupaikkaan ja olipa yllätys, erittäin mukava, kun beduiinileiri oli jälleen kasassa ja isäntämme Janne Niva oli hoitanut vaunun talvisäilöstä lähes valmiiksi käyttöön. 
Nyt tässä istuskellaan vaunussa ja huomenna laitetaan vene lähtökuntoon. On se vaan hienoa olla hyvässä seurassa jälleen kerran. 
Vettä on joessa lohien uida. Ja toivotaan että ui, vaikka etäviisaat jo tietävät, että vesi on lämmintä ja sitä on kohta liian vähän. Vaikka kesä ei ole vielä alkanutkaan. Tuollaisille pessimisteille toivotan vain kalaonnea ja paljon. 
Volisemalla ja naukumalla lohitilanteesta ja vesitilanteesta tekee itsestään erittäin naurettavan. Se otetaan vastaan, mitä tulee. Ei tämä pakkopullaa ole, mekin lähdemme 7.7 kuhansoutuun muutamaksi viikoksi ja elokuussa kopaistaan pari viikkoa. 


4.6.2024 Päivitys




Olipa se melkoisen kahtiajakoinen päivä. Kaikki alkoi perjantaista, kun karmea vatsakipu hyökkäsi päälle. Mietin että suolistoon on jäänyt pieru poikittain, mutta kotidiagnoosi olikin väärä. 
Rautu-Reiska ja Jari Tuiskunen oli maanantaina tulossa kuhansoutuun ja kuinka ollakaan, minä makasinkin Iisalmessa letkuissa samaan aikaan. CRP huiteli jo 107. Normaali se on noin 10. Se on siis tulehdusarvo. Sain pikakomennuksen Iisalmeen, meillähän Kiuruvedellä ei ole lääkäreitä joka päivälle. 
Lääkäri teki nopean diagnoosin, joka vahvistettiin viipalekuvauksella ja tavallaan suolistossa oli jotain poikittain. Vähän jäykempää pierua, eli Divertikuliitti oli syynä koville kivuille. Ja nyt vedetään kahta vahvaa antilooppia kolme kertaa päivässä. 
Apteekin kautta siis rantaan ja pääsimme kuitenkin soutamaan. Vaikka kivut olivat jonkinlaiset, kyllä sitä pystyi istumaan sen verran. 
Ja kuhaa, säynettä, ahventa ja haukea tuli melkoisen kivasti. Notta semmoinen päivä se oli. 
Katsoppa tätä. "Keijolla" oli vahva käsi... Kuhaa
Keijolla oli iltasoudullakin vahva käsi. Kuvassa Rautu-Reiska esittelee Keijon 2 kg:n kuhaa. 


 Samoin Herra Tuiskunen kohensi säyne-ennätystään lukemiin 1,850 kg. 

1.6.2024 Päivitys

Nyt on sitten se kesä, josta somessa kukkikset ovat vääntäneet. Viime viikolla oli vasta kevät. 
Tämä kesä tulee olemaan jälleen lohikesä. Viikon päästä päästään tosin vasta lohta onkimaan, kun jotkut tahot viisaudessaan lyhensi kalastusaikaa, joella. Tunnettuahan on se, että joella ne kalat tapetaan sukupuuttoon. Niinhän se tehtiin Tenollakin. Vuono- ja meripyynti ei ole mitään, eikä ne sadat verkot ja kulkutukset joella ole mitään. Kyllä se onkimies, vaikka yhden lohen päiväkiintiöllä tappaa lohet viimeiseen mieheen ja naiseen, kojamoon eli marjakseen.
Emme me lohionkijat tästäkään masennu, vaan suuntaamme katseen jo kutsuvalle joelle. 
Pellossa tavataan. Käykää lukemassa tästä linkistä mitä lohivaappurintamalle kuuluu. Uutuusvaappuja

Kävimme poistamassa paineita vaimon kanssa, eli siis kuhia uistelemassa. Soutuhommissa tietenkin. 4 kuhaa, 3 haukea ja 1 säyne oli aamupäivän saldo. Ei hyönö siis. 
Maanantaita ajatellen varsin hyvissä merkeissä. Silloinhan ERÄ -lehden kuhaveikkauskilpailu on käynnissä Rautu-Reiskan ja Herra Tuiskusen kanssa. 

On mennyt mahdottomaksi tuo pride -touhu. Järvikin liputtaa näitä sateenkaariolioita
Kuokkalankosken koivusta löydetty vaappu vaan rulettaa